Hoci bola ulica Mlynské nivy, nový mestský „bulvár“, otvorená už pred takmer mesiacom, len v týchto dňoch finišujú práce aj na ostatných častiach infraštruktúry v okolí. Medzičasom, na komplexe budúceho nákupného centra a podzemnej autobusovej stanice postupujú práce a rysovať sa začína jedna z hlavných atrakcií budovy: strešná záhrada, ktorá do lokality prinesie novú zeleň. Developerom je HB Reavis.
Najviditeľnejšími zmenami prechádza aktuálne Páričkova ulica, kde sa nemení len povrch vozovky, ale došlo aj k radikálnej (na bratislavské pomery) úpravy profilu ulice. Kým v minulosti boli okrem premávky obe strany ulice obparkované autami, v rámci novej podoby Páričkovej to už nebude možné. Pomerne jednoduchým zásahom – osadením betónových obrubníkov – došlo k oddeleniu severnej časti ulice a vytvoreniu obojsmernej segregovanej cyklotrasy.
Táto cyklotrasa sa bude napájať na nový úsek po Mlynských nivách spojkou popri západnej fasáde Stanice Nivy, ktorá je v tejto chvíli už taktiež vybudovaná. Zmenami prechádza aj priestor v kontakte s Páričkovou, kde sa rozšíria zelené plochy a obojsmerná cyklotrasa z Páričkovej sa tu rozdeľuje na jednosmerné pruhy po oboch stranách ulice. Hoci pre cyklistov ide o mierne komplikované riešenie, pretože pri pokračovaní Páričkovou bude potrebné križovať vyvýšený priechod, oproti minulosti ide o výrazné zlepšenie.
Na druhej strane, ostáva na diskusiu, ako bude tento priechod fungovať v budúcnosti a či tu nebude dochádzať ku konfliktom s chodcami. Priechod je totiž nasmerovaný k vstupu do Stanice Nivy od Páričkovej, ktorý bude síce pravdepodobne menej frekventovaný, ale predsa len využívaný. V týchto týždňoch získava definitívnu podobu. To isté platí aj o jednom z hlavných vstupov od Mlynských nív, kde sa dokončuje „markíza“ nad vchodom do nákupnej galérie, a pripravuje sa realizácia povrchov. Po dobudovaní bude tento vstup vyzerať podobe ako už dokončený od Svätoplukovej.
V rámci Stanice Nivy sú zvonka viditeľné najmä práce na obkladaní „pebbles“, resp. okruhliakov, trojice konštrukcií vystupujúcich nad ulicu, kde budú umiestnené reštaurácie a gastronomické prevádzky. Ide asi o najelegantnejšiu súčasť architektúry projektu. V priebehu budúcich týždňov a mesiacov by mala byť dokončená aj južná fasáda pod okruhliakmi, čo je zásadným krokom k dokončeniu chodníka a cyklotrasy popri budove.
Menej viditeľné sú práce na streche, kde u prebehla výsadba viacerých drevín: javorov, muchovníkov, briez, drieňov, hlohov, ako aj borovíc a dubov. Definitívne rysy má už budúca bežecká dráha, pracuje sa na spoločenskom priestore s miestom pre pikniky či zónach pre aktívny relax, a podľa všetkého sa onedhlo začne pracovať aj na asi najatraktívnejšom mieste strešnej záhrady: na kvitnúcej lúke na šikmej ploche medzi eventovým átriom a centrálnym spoločenským priestorom, ktoré bude spájať visutá lávka.
Podobu postupne získava interiér – inštalujú sa dlažby, podhľady či sklenené zábradlia. Jednotlivé priestory sa zároveň začínajú odovzdávať budúcim nájomcom. Developer v tomto smere veľa neukázal, keďže prevádzky si zariadia klienti po svojom, fitouty by mali ale prebiehať v priebehu podstatnej časti budúceho roka tak, aby bola Stanica Nivy pripravená na otvorenie na koniec leta 2021.
Architektonický koncept projektu vypracovali britskí experti na nákupné centrá z kancelárie Benoy, lokálnym architektom je kancelária Siebert + Talaš. Víziu strešnej záhrady vypracovala opäť špecializované britská kancelária BDP, orientačný systém firma Space Syntax.
Podľa developera aj architektov dôjde v rámci projektu k ideálnemu dopĺňaniu sa retailovej funkcie, administratívnej a dopravnej v podobe veľkého autobusového terminálu na prvom podzemnom podlaží. Vďaka tomuto, v kombinácii so strešnou záhradou či tržnicou, sa má zo Stanice Nivy stať populárna bratislavská destinácia.
Do akej miery sa túto víziu podarí naplniť, ostáva nateraz ešte otázne. HB Reavis v oblasti aj meste saturovanom retailom realizuje ďalších 70-tisíc metrov štvorcových komerčných plôch, ktoré síce majú výhodnú polohu a pomôže im aj spojenie s autobusovou stanicou, v blízkosti však zabehnutú konkurenciu, ktorá sa bude ešte posilňovať. Developer dnes hlási, že obsadené sú asi tri štvrtiny priestorov. Prevádzok tu má byť asi 250.
HB Reavis zatiaľ otvorene prezentuje najmä odevné značky, patriace pod skupinu Inditex. V Stanici Nivy by sa mali objaviť na Slovensku nové koncepty Zara Home a Oysho. Poľská skupina LPP tu otvorí svoj vlajkový obchod Reserved. Nezvyčajný má byť vznik hneď dvojice supermarketov, LIDL a YEME. Prvý menovaný by sa mal pravdepodobne nachádzať v dotyku s autobusovým terminálom, YEME zas bude na severnej strane nákupného centra na prvom nadzemnom podlaží, pričom bude mať aj terasu orientovanú do parku medzi Páričkovou a Šagátovou. Veľkým nájomníkom bude Alza, ktorá sa sem presunie z budovy dočasnej stanice na Bottovej, kde HB Reavis plánuje nový development.
Developer však pre Stanicu Nivy nezískal koncept Primark, ktorý otvorí v rozšírenej Eurovei. To je veľká strata, keďže pomerne lacné oblečenie v tomto obchode a jeho tradične veľká výmera na seba viaže množstvo návštevníkov. Z kuloárov zaznievajú aj informácie o veľmi náročných rokovaniach s ďalšími nájomníkmi, čo nie je dané len pandémiou.
Retailový trh v Bratislave je podľa všetkého na hrane možností ďalšej expanzie. Podľa developerov je to podnet k zlepšovaniu produktu (nákupného centra), pre maloobchod to ale nie je ideálna situácia.
Pouličný retail sa takýmto spôsobom dostáva pod tlak, ktorý navyše zhoršuje aktuálna situácia. Zatváranie prevádzok, obmedzenia a kríza sa najviac dotkne menších, lokálnych podnikateľov, ktorí nie sú natoľko voči podobnej situácii odolní - narozdiel od veľkých, nadnárodných sietí. Keď sa k tomu pridá prílev nových komerčných plôch v nákupných centrách, v období po roku 2021-2022 hrozia mestu problémy.
Úpadok retailu totiž postihne nielen podnikateľov, ich zamestnancov a domácu ekonomiku, ale zníži aj vitalitu mesta. Tá je zásadným predpokladom pre jeho atraktivitu aj bezpečnosť, čo sú zas dôležité súčasti, spolutvoriace kvalitu života. Opatrenia v prospech maloobchodu na úrovni mesta sú minimálne. Najúčinnejší nástroj, územné plánovanie, ide dokonca priamo proti malému podnikaniu v mestskom parteri, keďže podporuje skôr vznik nákupných centier.
Tieto budú mať oproti malým obchodom vždy veľké výhody. Sú kompaktné, pohodlné a chránené voči nástrahám počasia. V zime sú vyhrievané, v lete chladené, budú dodržiavať vyššie hygienické štandardy a sú dostupné automobilmi a najnovšie aj verejnou dopravou a cyklodopravou. Štandardne lepšie pracujú s marketingom a ponúkajú zľavy, ktoré si niekedy malé podniky nemôžu dovoliť. Očakávať preto, že sa nákupné centrá bez zásahov voči nim „vyžijú“, je nereálne a bude trvať možno desaťročia, kým tie existujúce samovoľne zaniknú.
Potrebné sú tak rázne kroky, ktoré by zamedzili možnosti vzniku ďalších nákupných centier a developerov motivovali k výstavbe komplexnejších polyfunkčných schém, ktoré sú zároveň udržateľnejšie. Najlepší by bol výrazný pokles objemu plôch, ktoré sú v Územnom pláne určené pre občiansku vybavenosť mestského a nadmestského významu a ich nahradenie bývaním a občianskou vybavenosťou mestského a nadmestského významu, prípadne len bývaním. To by zároveň viedlo k vhodnému zvýšeniu hustoty zaľudnenia a zvýšilo komerčný potenciál pre maloobchodné prevádzky.
Takéto zmeny Územného plánu si však vyžadujú politickú vôľu a s tým spojenú vysvetľujúcu kampaň, kde bude jasne vysvetlené, že zahusťovanie, preferencia kompaktných polyfunkčných zón a uprednostňovanie pešieho pohybu nie je strašiakom, ale nástrojom k zvýšeniu životnej úrovne. V meste, kde sa však hľadí skôr na krátkodobé záujmy, ako na dlhodobé koncepcie a stratégie, je ale toto možno najnaivnejšou požiadavkou.
Fotografie z 9.12.2020. Pozrite si výstavbu Stanice Nivy vo fotoalbume.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre