ČLÁNOK BOL EDITOVANÝ Jeden z najmasívnejších aj najvýznamnejších aktuálnych projektov v Bratislave, nákupno-dopravný komplex Nivy (predtým Stanica Nivy) od developera HB Reavis, sa blíži k definitívnemu dokončeniu. Exteriérové práce sú prakticky ukončené, v interiéri však ešte prebieha intenzívna aktivita. Podľa zatiaľ nepotvrdených informácií by mal byť komplex otvorený na konci septembra.
Postupne sa tak chýli k záveru už takmer štyri roky trvajúci proces realizácie mohutného projektu, ktorý je zároveň vlajkovou loďou developera na Slovensku. Výstavba Nív sa začala na jar 2017 spustením realizácie Nivy Tower, kancelárskej veže, týčiacej sa nad ulicou Mlynské nivy. O niekoľko mesiacov na to nasledovalo spustenie dočasnej autobusovej stanice južne od ulice, ktorá bola náhradou za pôvodnú Autobusovú stanicu Mlynské Nivy. Medzičasom, realizácia Nív sa naplno rozbehla.
Hrubú stavbu budova dosiahla na prelome rokov 2019 a 2020, pričom všetko nasvedčovalo tomu, že by mohla byť dokončená na jeseň 2020. Do plánovania však výrazne vstúpila pandémia koronavírusu COVID-19. Retail, teda kľúčová funkcia Nív, bol jedným z najviac zasiahnutých sektorov, problémom však bolo aj zabezpečenie dostatku stavebných kapacít. Nákupné centrum by bolo pri otvorení v pôvodnom termíne poloprázdne, lebo by nájomcovia nestihli pripraviť kolekcie ani priestory. Veľkorysosť komplexu by v takom prípade pôsobila ironicky.
Developer preto spravil strategické rozhodnutie – dátum otvorenia nákupného centra aj autobusovej stanice posunul, najprv na jar 2021, neskôr na jeseň 2021. Odklad mal zabezpečiť dostatok času na dokončenie a vybavenie budovy. Pravdepodobne sa počítalo aj s tým, že pandémia už bude do veľkej miery prekonaná, čo sa dnes ukazuje ako nereálne. Napriek tomu sa aj naďalej počíta s tým, že sa Nivy otvoria o niekoľko týždňov. Podľa neoverených správ by to malo byť 30. septembra.
HB Reavis už v každom prípade zahájil masívnu marketingovú kampaň, ktorá má obyvateľov Bratislavy pripraviť na skoré otvorenie nákupného centra. Pôjde o jedno z najväčších centier – Nivy budú mať 70-tisíc metrov štvorcových nákupných plôch na štyroch podlažiach. Na prvom podzemnom podlaží bude umiestnená autobusová stanica s priľahlými prevádzkami, prvé nadzemné podlažie budú vypĺňať obchody, ale aj služby, druhé podlažie bude sústreďovať väčšinu obchodov s oblečením, na treťom bude masívny foodcourt a tržnica. Využitá bude aj veľká časť strechy v podobe akéhosi parku či záhrady.
Práve „mestská tržnica“ a strecha majú byť konkurenčnými výhodami Nív, samozrejme spoločne s polohou a autobusovou stanicou. Developer tu zriaďuje zóny na cvičenie, bežeckú dráhu, miesta pre piknik či grilovanie, detské ihriská či komunitné záhrady pre obyvateľov okolia. Priestor je doplnený o bohatú výsadbu (až 134 stromov) a zelené plochy, umiestnené tu však bude aj akési námestie pri východe z foodcourtu a tržnice. Od susedstva tržnice a strechy si developer sľubuje vznik atraktívneho a intenzívne využívaného priestoru.
Pre významnú časť verejnosti bude ešte dôležitejšie otvorenie autobusovej stanice, ktorá bude v kontexte Slovenska výnimočná. Umiestnená bude v podzemí a developer hovorí o „komforte letiskového terminálu“. Otázne ostáva, či sem budú zachádzať aj autobusy prímestskej dopravy, pokiaľ sa zmenia regionálni dopravcovia. Doterajší dopravca, Slovak Lines, bol totiž prepojený s HB Reavis, je teda logické, že by developer podporil návštevnosť svojho centra využívaním svojho dopravcu. Pri novom dopravcovi, Arriva, je to otázne.
Každopádne, pokiaľ tretia vlna pandémie neprinesie opätovný lockdown, bratislavský downtown čaká v dohľadnej dobe výrazná zmena. S presunom autobusovej stanice a otvorením veľkého nákupného centra sa posilní jeho význam aj návštevnosť. Lokalita bude intenzívnejšie žiť aj počas víkendov, kedy odumiera existujúca administratívna zóna. Pojem „nové centrum mesta“ tak bude opäť o čosi platnejší.
Pohľad do interiéru Nív ukazuje, že developer skutočne venoval projektu pomerne veľkú pozornosť. V Bratislave to je potrebné, keďže disponuje veľkým množstvom nákupných centier, ktoré sú väčšinovo sústredené na pomerne malej ploche. Ich majitelia tak musia zaujať konkurenčnými výhodami, ku ktorým patria okrem polohy, dostupnosti či výberu značiek aj možnosti pre zábavu, relax či stravovanie. Ak sa k tomu pridá aj architektúra, nákupné centrum má splnené základné predpoklady pre úspech.
Nivy sú navrhnuté britskými expertami na retailové komplexy z kancelárie Benoy v kooperácii so slovenským ateliérom Siebert + Talaš. Podľa fotografií sú zvnútra veľkorysé, pričom sa zdá, že architekti intenzívne pracovali so svetlom či navigačným systémom. Strešná záhrada je zas navrhnutá kanceláriou BDP a obsahuje viaceré „zákutia“, ale aj stretávacie body, miesta pre relax či dokonca opaľovanie, alebo priestory pre konzumáciu produktov z tržnice alebo jedál z foodcourtu. „Kulisou“ je pritom panoráma výškových budov v downtowne.
Či budú Nivy skutočne populárne a navštevované, tak bude teraz závisieť od schopností jeho manažmentu. Čisto z dizajnového hľadiska a na pomery nákupných centier by však mali byť na dobrej úrovni. V porovnaní s inými bratislavskými nákupnými centrami najviac pripomínajú Central, ktorý sa po určitých počiatočných problémoch postavil na nohy a dnes je intenzívne využívaný. Majiteľ Nív to ale bude mať pravdepodobne náročnejšie.
Z pohľadu mesta sú benefitom pomerne rozsiahle úpravy okolitého verejného priestoru a zásadné investície do dopravnej infraštruktúry. Vznik projektu priniesol komplexnú prestavbu časti ulice Mlynské nivy medzi Karadžičovou a Košickou, ktorá po novom získala kvalitný povrch, buspruhy, oddelené cyklotrasy (po zmenách v projekte), výsadbu a modernizáciu technickej infraštruktúry v podzemí. V porovnaní s pôvodným stavom ide o obrovské zlepšenie. Modernizáciou prešli aj Páričkova ulica a čiastočne Svätoplukova. Na Páričkovej vznikol menší parčík.
Slabší je už vonkajší architektonický výraz Nív, ktoré pôsobia uzavreto a neprístupne – komplexu chýba aktívny parter, okná, lepšie mohlo byť aj narábanie s hmotou. Predovšetkým od Páričkovej pôsobí obrovská, miestami úplne holá betónová fasáda až desivo. Exponovaný pozemok v centre mesta by si zaslúžil variabilnejšiu formu využitia a iné narábanie s priestorom i mierkami. Na projekte je viditeľné, že vznikal už pomerne dávno – azda desaťročie dozadu. Dnes by bol pravdepodobne navrhnutý úplne inak, aj s ohľadom na fakt, že HB Reavis plánuje vstúpiť do rezidenčného segmentu.
Otázny bude dopad otvorenia Nív na dopravu. Kým v súčasnosti nie je z hľadiska dopravného priestoru široký „bulvár Nivy“ veľmi využívaný, po dokončení nákupného centra by sa to mohlo zmeniť. Komplex by mal obsahovať 2.150 parkovacích miest a s očakávanou dennou návštevnosťou na úrovni 50-tisíc ľudí prenastaví dopravné pomery v lokalite, ale aj v celom meste. Je veľmi pravdepodobné, že sa tým naplno odhalí problém v podobe absencie investícií do verejnej dopravy v oblasti v minulosti.
HB Reavis aj naďalej odmieta prezradiť presný dátum otvorenia. Príčinou bude nielen marketingová stratégia, ale bezpochyby aj pandemický vývoj. Postup prác však naznačuje, že dátum otvorenia na konci septembra je reálny. Jednotliví nájomcovia už zariaďujú svoje priestory a zháňajú na pracovných portáloch nových zamestnancov. V dohľadnej dobe bude potrebné ohlásiť aj zmeny v doprave, pokiaľ sa okamžite s otvorením Nív presunie aj autobusová stanica.
Nové Nivy, masívna schéma developera, ktorá zahŕňa vybudovanie množstva nových kancelárskych a retailových priestorov a po novom aj bytov, získa svoju kľúčovú súčasť. HB Reavis hovorí o vzniku udržateľnej a výnimočnej časti mesta. Bratislava sa jej vznikom skutočne radikálne zmení, hoci s veľkými a nezanedbateľnými výhradami.
Poučením z jej vzniku a výstavby gigantického nákupno-kancelársko-dopravného komplexu je najmä nutnosť lepšieho plánovania pri veľkej transformácii natoľko významného územia. Budúcnosť lokality nemožno odbaviť vyfarbením plôšky v územnom pláne, stanovením indexov a určením niekoľkých limitov. Takéto projekty majú vznikať v úzkej a otvorenej (tzn. verejne prístupnej) diskusii mesta a developera, pričom obe strany sú ochotné robiť ústupky – developer napríklad upraví verejné priestory alebo architektúru, kým mesto je ochotné rozvíjať aj nekomerčné funkcie alebo umožniť väčšiu výšku budovy. Kooperácia však musí byť v prvom rade férová a odborná.
Ak by niečo také nastalo v čase, kedy sa rozhodovalo o podobe Nív, dnes by sme možno čakali na otvorenie úplne iného a lepšieho projektu. Súčasný projekt má svoje kvality. Stále však mohol byť omnoho lepší a pre mesto a jeho obyvateľov oveľa prospešnejší.
EDIT: Na základe žiadosti spoločnosti HB Reavis boli pôvodné fotografie vymazané a nahradené oficiálnymi fotografiami. V priestoroch komplexu Nivy zatiaľ s ohľadom na štádium realizácie nie je dovolené fotografovať a fotografie vznikli bez zvolenia zhotoviteľa stavby a investora. Za nedorozumenie sa ospravedlňujem.
Pozrite si priebeh výstavby Nív (Stanice Nivy) vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre