Author photoAdrian Gubčo 31.08.2020 11:04

Na Mlynských nivách bola zrealizovaná trolejbusová trať

Práce na obnove ulice Mlynské nivy idú do finále. V priebehu uplynulých dní bolo namontované trolejové vedenie pre staronovú trolejbusovú trať, ktorá po ulici opäť povedie. Práce súvisia s pripravovaným obnovením prevádzky ulice, ku ktorej by malo dojsť v jesenných mesiacoch.

Ako informuje portál iMHD.sk, premávka trolejbusov na ulici Mlynské nivy bola prerušená vo februári 2019, čo súviselo s postupujúcou výstavbou projektu Stanica Nivy. Jej súčasťou bola aj veľkorysá prestavba blízkych ulíc, predovšetkým Mlynských nív, ktoré sa mali podľa iniciátora a investora obnovy, developera HB Reavis, premeniť na mestský bulvár.

Konkrétne riešenie ulice však bolo predmetom kritiky zo strany verejnosti aj nového vedenia Hlavného mesta, ktoré bolo navyše stavebníkom. Projekt tak bol prepracovaný, vďaka čomu sa rozšírili chodníky na južnej strane ulice, vznikla segregovaná obojsmerná cyklotrasa na severnej strane, zúžili a čiastočne sa aj redukovali pruhy a do budúcna by mohlo pribudnúť viac zelene. Zmeny ovplyvnili už rozbehnutú realizáciu, preto nejde o dokonalé úpravy, napriek tomu ide o výrazné zlepšenie.

Okrem iného, úpravy umožnili aj vytvorenie veľkorysejšej zastávky Mlynské nivy na južnej strane ulice, ktorá je t.č. už takmer dokončená (chýba ešte označník a elektronická odchodová tabuľa), alebo vznik prepájacej cyklotrasy na Šagátovej ulici, ktorá spojí Mlynské nivy s Páričkovou. Nová cyklotrasa na Mlynských nivách je už takmer kompletne zrealizovaná, dokončiť ešte ostáva úsek na severnej strane ulice medzi Nivy Tower a vstupom do nákupného centra.

Všetko tak smeruje k tomu, aby sa aspoň čiastočné otvorenie ulice uskutočnilo už v najbližších mesiacoch. Okrem verejnej dopravy by mal byť umožnený aj peší a cyklistický pohyb, čo bude pre cyklodopravu v Bratislave jedno z kľúčových zlepšení počas tohto roka. Naostatok, čiastočne obnovená by mala byť aj individuálna automobilová doprava, čo by malo viesť k uvoľneniu situácie na Svätoplukovej, Záhradníckej či Mickiewiczovej.

Plné dokončenie ulice, ako aj okolitých verejných priestranstiev, však možno očakávať až s dokončením a otvorením nákupného centra Stanica Nivy. To sa po dvoch odkladoch predpokladá na konci leta 2021. Nateraz sa zdá, že stavebník má v tomto smere dostatok času na dokončenie všetkých prác.

Až po tomto dátume sa tak ulica Mlynské nivy naozaj plnohodnotne opäť zaradí do komunikačnej siete mesta. Nazývať ulicu bulvárom je prehnané, vďaka zmenám pôvodného projektu však nakoniec bude aspoň na vyššej úrovni ako v minulosti. Pôjde zároveň o jednu z prvých ulíc, kde bola cyklodoprava v podobe stavebne oddeleného koridoru riešená už v rámci výstavby, čo je prístup, ktorý sa má zachovať aj do budúcna.

 

Prestavba Mlynských nív a po dokončení Stanice Nivy jeden z prvých pohľadov, ktoré sa naskytnú návštevníkovi Bratislavy

 

Okrem postupu prác na ulici je viditeľné aj napredovanie dokončovania Stanice Nivy, kde sa zhotovujú fasády mohutného komplexu a realizuje sa budúca zelená strecha, kde má vzniknúť rozsiahly pobytový priestor. Práce napredujú na „okruhliakoch“, trojici nad ulicu vystupujúcich objektov na treťom podlaží, kde budú reštaurácie. Podobu postupne získava aj druhý hlavný vstup do nákupného centra na nároží Mlynských nív a Šagátovej ulice. Aktuálne sa pracuje na dláždení priestoru a na prestrešení nad vstupom.

Stanica Nivy bude po dokončení jedným z najväčších nákupných centier v Bratislave. Jeho plocha dosiahne okolo 70-tisíc metrov štvorcových nákupnej plochy, k čomu treba pripočítať aj 3-tisíc metrov štvorcových v novej tržnici, ktorej ambíciou je dosiahnuť popularitu známeho trhu na Miletičovej ulici, či 30-tisíc metrov štvorcových, ktoré zaberie nová podzemná autobusová stanica. Počet parkovacích miest bude 2.150, zelená strecha bude mať asi 12-tisíc metrov štvorcových.

Ide o mimoriadne čísla, zvlášť v kontexte presýteného bratislavského retailového trhu. Aj bez Stanice Nivy je rozsah nákupných plôch na jedného obyvateľa vyšší ako európsky priemer – a to ešte po Stanici Nivy pribudne rozšírenie Eurovey. Argumentom developera je však vysvetlenie, že v takomto prípade treba dominovať kvalitou ponúkaného konceptu.

Preto Stanica Nivy okrem polohy a kontaktu s autobusovou stanicou stavia aj na vytvorení jednej z najväčších gastronomických zón v Bratislave, a, prirodzene, aj na svojom strešnom parku. Ten je navrhovaný jednou z popredných britských kancelárií, BDP, a obsahovať bude átrium s priestorom na trhy a eventy, spoločenský priestor, ktorý bude miestom pre pikniky či detské podujatia, zónu aktívneho relaxu, kde vznikne miesto pre alternatívne pracovné stretnutia a prácu v zeleni, a športová zóna, kde sa zas bude nachádzať streetballové ihrisko, fitness prvky, komunitná záhrada či gril.

Odborníkmi na retail je navrhovaný aj koncept nákupného centra – kancelária Benoy sa v tomto ohľade považuje za svetovú špičku. Definitívna podoba Stanice Nivy vznikala v kooperácii so slovenskou kanceláriou Siebert + Talaš.

Či tieto predpoklady skutočne prinesú developmentu sľubovaný úspech, je v tejto chvíli ešte otázne. Popri veľkorysých bilanciách a veľkých menách totiž nemožno zabudnúť na konkurenciu iných, zavedených centier, a na urbanistické riešenie Stanice Nivy, ktoré lokalite veľmi nepomáha. Masívny, takmer monofunkčný blok s nedostatočne aktívnym parterom, fasádami bez okien, slabo riešenými priečnymi prepojeniami a s obrovskými nárokmi na automobilovú dopravu, je v tejto časti mesta problematický a jeho dlhodobá udržateľnosť diskutabilná. Sledujúc trendy v iných častiach sveta, vývoj smeruje skôr ku vzniku mesto asociujúcich centier, ako predmestských galérií.

V tejto chvíli však ide už o irelevantnú debatu. Stanica Nivy sa postupne stáva realitou a hoci je do jej otvorenia ostáva ešte rok, už teraz výrazným spôsobom dotvára charakter územia. Po spustení bude v každom prípade generátorom aktivity v severnej časti downtownu a do veľkej miery aj vstupnou bránou do Bratislavy.

V kombinácii s okolitými novými kancelárskymi a obytnými súbormi, ako aj novozrekonštruovanou ulicou, to bude viesť aspoň k úplne inému prvému dojmu zo slovenskej metropoly: Bratislava bude pôsobiť ako moderné veľkomesto, ktoré neľpie len na slávnej minulosti, ale otvorene hľadí do budúcnosti. A to ako prvý pocit z príchodu do mesta vôbec nie je zlé.

 

Fotografie z 30.8.2020. Pozrite si aktuálny postup výstavby Stanice Nivy vo fotoalbumoch.

Sledujte YIM.BA na Instagrame

Sledujte YIM.BA na YouTube

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Zdroj: HB Reavis

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube