Bratislava nepatrí k mimoriadne známym metropolám. Problémy s poznateľnosťou má aj v Európe, o širšom svete nehovoriac. Nekonajú sa tu ani významné medzinárodné podujatia, ktoré by si medzinárodné publikum s mestom spájalo. O to významnejší je fakt, že bratislavský futbalový klub je účastníkom Ligy majstrov. Mesto si tak môže spraviť výbornú reklamu.
Futbalová Liga majstrov patrí k najvýznamnejším každoročným športovým udalostiam. Sledujú ju desiatky miliónov divákov nielen v Európe, ale aj vo svete. Obzvlášť to platí pri najznámejších futbalových kluboch, ktoré majú silné základne fanúšikov nielen v domovskom meste či štáte, ale aj v zahraničí. Najvernejší podporovatelia cestujú za svojimi klubmi pri výjazdoch za hranice, významne sa tak podieľajú na cestovnom ruchu.
Bratislavskému Slovanu sa prvýkrát od vzniku krajiny podarilo kvalifikovať do skupinovej fázy Ligy majstrov. Pre klub je to mimoriadna správa. Tím tak získal takmer 18 miliónov eur len za postup, ďalšie milióny zarobí na predaji lístkov. Na rozdiel od minulosti, v skupinovej fáze sa odohrá osem zápasov, z toho štyri na domácom štadióne, takže príjmy budú o to vyššie (a ďalšie zápasy odohrá aj v prípade vypadnutia). Naostatok, pre Slovan je to obrovská prestíž.
V Lige majstrov totiž hrajú najlepší z najlepších, ktorí sú v pozornosti svetových športových médií aj divákov. Slovan doteraz poznali mimo Slovenska a Česka do veľkej miery len naozaj zapálení fanúšikovia futbalu. Z pohľadu ľudí z veľkých futbalových krajín však bol do istej miery neviditeľný. To sa teraz mení, aj napriek tomu, že v konkurencii ostatných klubov patrí k najslabším.
Dôležité je podotknúť, že meno futbalového klubu je automaticky spojené aj s mestom, v ktorom sídli. Pokiaľ milióny ľudí spoznali meno Slovan Bratislava, to isté platí aj o Bratislave ako celku. Slovenská metropola nevyvoláva za hranicami u väčšiny obyvateľstva nijakú emóciu (rovnako ako Slovensko). Nedá sa spojiť s multikulturalitou ako Londýn, históriou Paríža či Londýna, štýlom Milána, uvoľnenosťou Madridu či Barcelony alebo hoci aj pivným festivalom ako Mníchov. Teraz prichádza príležitosť zmeniť to.
Bratislavu v najbližších mesiacoch navštívia tisíce fanúšikov z Manchestru, Záhrebu, Milána a Stuttgartu. Existuje veľká šanca, že mnohí z nich nikdy v meste neboli, ich návšteva tak bude spojená s jeho objavovaním. S ohľadom na význam sociálnych sietí budú mnohí z týchto návštevníkov tvoriť obsah, ktorý sa bude šíriť medzi (desať)tisíce ich priateľov a sledovateľov. Pokiaľ bude ich návšteva spojená nielen s futbalovým zážitkom, ale aj dobrými dojmami z destinácie, bude to veľký bonus pre reputáciu.
Preto je v najvyššom záujme Bratislavy, aby využila potenciál a silu Ligy majstrov a spojila hry Slovania s promovaním samej seba. V praxi to znamená spojenie zápasov s dodatočným programom, dobrým informačným servisom, poskytnutím efektívnych spojení hlavných dopravných uzlov so štadiónom prostredníctvom verejnej dopravy a viacero ďalších opatrení.
Bez ohľadu na to, či bratislavská verejnosť Slovanu fandí alebo nie, využitie obdobných podujatí je v jej záujme. Dobrá skúsenosť návštevníkov s Bratislavou sa môže preniesť do opakovanej návštevy, príťažlivosti pre ľudí, ktorí na mesto čítali alebo počuli dobré referencie, ale aj atraktivity pre podnikateľov, ktorí by tu mohli napríklad otvoriť svoje obchodné koncepty.
Že nejde o falošné predstavy, napokon svedčí aj príklad dnešného súpera Slovanu, klubu Manchester City. V súčasnosti jeden z najpopulárnejších tímov na svete na seba viaže mnohomiliónovú fanúšikovskú základňu. Zároveň ale robí aj výborné meno Manchestru, ktorý dnes možno považovať za jedno z európskych (a svetových) hlavných miest futbalu. Vďaka tomu má Manchester výbornú globálnu poznateľnosť a láka množstvo návštevníkov.
Platí to aj napriek mimoriadne zložitej minulosti, ktorú za sebou toto mesto má. Kedysi išlo o jedno z najvýznamnejších anglických aj svetových priemyselných centier, povojnová ekonomická transformácia sa ho však dotkla obzvlášť ťažko. Mesto podstúpilo náročnú prestavbu centra a niektorých štvrtí. Dlho však zostávalo v tieni Londýna, teda globálnej metropoly, ktorého význam do istej miery presahuje význam celých Britských ostrovov.
Dnes to už ale neplatí. Manchester je čoraz sebavedomejším mestom, ktorému sa darí úspešne budovať si vlastnú značku. Centrum postupne dopĺňajú výškové budovy a mrakodrapy, budujú sa špičkové kultúrne priestory a v neposlednom rade sa zdôrazňuje jeho význam pre svetový futbal. Vďaka kombinácii týchto faktorov sa mesto objavuje v rebríčkoch destinácii, ktoré treba navštíviť, alebo dokonca medzi mestami s najsilnejšou značkou na svete (kde je v jednom z prieskumov na 21. mieste pred Madridom alebo Mníchovom).
Bratislava sa v tomto smere nemôže celkom porovnávať, na druhej strane by ale mala mať tie najvyššie ambície. Nikdy tu nebude futbalový klub sily Manchestru City (ani United), to ale neznamená, že sa nemôže stať rešpektovaným hráčom nielen na futbalovom poli. Potrebuje budovať svoju značku a využívať všetky príležitosti na jej posilnenie.
Ako konštatuje profesor Simon Anholt, považovaný na najvýznamnejšieho svetového experta na tvorbu značiek štátov a miest, silná dobrá povesť sa dá vybudovať len jedným spôsobom: dlhodobým robením rozumnej politiky. V tomto prípade to znamená budovanie atraktivity mesta pre návštevníkov, investorov, ale aj obyvateľov prostredníctvom konkrétnych krokov.
Od aktívneho kultúrneho života, cez kvalitnejšie verejné priestory či modernú a spoľahlivú verejnú dopravu, až po otvorenosť k návštevníkom a podnikateľom, riešenia sú známe. Skutočným víťazom tak nemusia byť len hráči a tréneri. Môže ním byť aj mesto, ktoré rozpozná skrytý potenciál (nielen) futbalu pre budovanie vlastnej prestíže.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre