Napriek všeobecnej verbálnej podpore rozvoja cyklodopravy je skutočný nárast významu tohto druhu mobility v Bratislave obmedzený. Jedným z dôvodov je pretrvávajúca absencia dostatku bezpečnej a kvalitnej infraštruktúry v podobe segregovaných cyklistických trás. Prvá taká po dlhej dobe vzniká v mestskej časti Petržalka, pozdĺž Starohájskej ulice.
Cyklotrasa v skutočnosti začína už v blízkosti križovania Chorvátskeho ramena a Rusovskej cesty a smeruje popri Námestí hraničiarov smerom k Starohájskej, odkiaľ by sa mala napojiť na cyklotrasu vedenú na korune dunajskej hrádze.
Vo veľkej časti je cyklotrasa vedená v samostatnom segregovanom koridore, pričom využila široké trávnaté plochy, ktoré doteraz nemali žiaden účel. Mierne komplikovaný je úsek popri nedávno postavenom supermarkete Billa, kde bude trasa vyznačená na vydláždenom chodníku. Cyklisti ďalej budú vedení v rámci jedného chodníka aj po celej Starohájskej, kde bol chodník lokálne rozšírený, popri areáli Závodiska však bude len nahradený povrch, pričom zaniknú bariérové prechody.
Povrch chodníka bude inak z asfaltu. Dokončenie tohto úseku sa predpokladá v priebehu niekoľkých týždňov, náklady sú vo výške približne 280-tisíc eur bez DPH. Realizátorom je Bratislava - hlavné mesto SR.
Cyklotrasa prepojí dva veľmi významné cyklistické koridory – už spomínanú hrádzu a cyklotrasu vedenú popri Chorvátskom ramene – ktoré sú cyklistami veľmi frekventované. Petržalka poskytuje pre daný druh dopravy vynikajúce podmienky a ako jediná mestská časť má aj spracovanú ucelenú Koncepciu rozvoja cyklistickej dopravy. V rámci nízkych bratislavských štandardov sa dá povedať, že má aj najviac rozvinutú infraštruktúru, čo je predovšetkým zásluha hrádze a kvalitnej cyklotrasy na tzv. Petržalskom korze.
Ostatné existujúce koridory nanešťastie nedosahujú až tak vysokú úroveň, čo je aj prípad Starohájskej, kde v úsekoch, kde bude spoločné vedenie s chodcami, mohli byť časti pre peších a cyklistov materiálovo oddelené (ako na korze). Napriek tomu ide o významný prínos.
Petržalka by mala byť v (snáď) blízkej budúcnosti prvou mestskou časťou, kde vznikne aj prvá skutočná cyklodiaľnica, teda kvalitný koridor slúžiaci pre tranzit cyklistov v rámci mesta ako reálna alternatíva voči iným druhom dopravy. Vzniknúť by mala ako vyvolaná investícia v rámci výstavby druhej etapy NS MHD, teda električkovej trate, ktorá má aktuálne naplánovaný dátum dokončenia v roku 2023.
Z iných mestských častí zatiaľ nie sú informácie o budovaní podobných cyklodiaľnic ani segregovaných mestských (nie rekreačných) cyklotrás v blízkej dobe mimo úsekov popri developerských zámeroch. Obzvlášť chýbajú veľmi dôležité úseky po Záhradníckej, Račianskej, Trnavskej ceste či po ľavobrežnom nábreží Dunaja medzi Botanickou záhradou a Mostom SNP. Bez týchto cyklotrás v kvalitnej podobe nemožno hovoriť o reálnom rozvoji cyklodopravy v Bratislave.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre