Stanica Nivy nepatrí len k najväčším, ale aj k najrýchlejšie rastúcim projektom v Bratislave. Development zahŕňajúci novú autobusovú stanicu, nákupné centrum a budúcu najvyššiu budovu Slovenska – aspoň na čas – sa mení každým dňom a postupne získava kontúry. Developerom je HB Reavis.
Začiatok roka 2019 sa niesol v znamení významného míľnika – kompletne vybetónovaná je celá základová doska mohutnej stavby. Okrem toho v týchto dňoch už prvé časti budúceho nákupného centra dosiahli finálnu výšku, iné sa postupne dostávajú na (a nad) úroveň terénu. Predbežne sa predpokladá dosiahnutie celej hrubej stavby nákupného centra ku koncu tohto roka.
Iná je situácia pri výškovej budove Nivy Tower, ktorá bude so 125 metrami najvyššou kancelárskou budovou na Slovensku a po istú dobu – približne tri roky – aj najvyššou budovou v krajine vôbec. Veža bude mať 31 nadzemných podlaží (dve najvyššie technické), aktuálne (k 19.3.2019) sa pracuje na 26. podlaží. Hrubá stavba by mala byť dokončená už začiatkom leta.
Na návšteve Stanice Nivy a Nivy Tower som bol aj pred mesiacom. Prečítajte si o ďalších detailoch projektu.
Developer sa v poslednom období začal viac zameriavať na objasnenie architektonických aspektov nielen tohto projektu, ale aj ostatných zámerov a realizácií v okolitej štvrti, ktoré sú spoločne známe pod názvom Nové Nivy. HB Reavis vlastní pozemky po oboch stranách ulice Mlynské nivy a pripravuje tu komplexnú komerčnú štvrť, pričom podstatnú časť zóny navrhli okrem slovenských aj britskí architekti.
V prípade Stanice Nivy to boli experti na návrhy nákupných centier z kancelárie Benoy, pri už dokončenej Twin City Tower bola oslovená kancelária John Robertson Architects, pri náhrade Apollo Business Centra ďalšie londýnske štúdio Make Architects a pri budúcom vlajkovom projekte developera Mlynské Nivy Košická je veľmi prestížny ateliér AHMM. V týchto projektoch sekundujú slovenskí partneri v podobe CEPM (Twin City Tower) a hlavne Siebert + Talaš.
Developer okrem toho angažoval aj ďalšie tímy, ktoré sa zamerali na jednotlivé špecifické časti projektov – napr. pri celých Nových Nivách sa kládol dôraz na tzv. wayfinding, alebo spôsob rozhodovania sa pri pohybe v zóne, pričom HB Reavis oslovil kanceláriu Space Syntax, ktorá analyzovala okrem Nových Nív celú Zónu Chalupkova (teda kľúčovú časť nového centra mesta), čo by malo prispieť k lepšej úrovni pešieho pohybu. Pri Stanici Nivy si konkrétnejší prístup vyžiadalo riešenie strešnej záhrady, za čo zodpovedá kancelária BDP, patriaca k popredným na Ostrovoch.
HB Reavis tvrdí, že aj vďaka tomu vznikne zo Stanice Nivy, ako aj celých Nových Nív, unikátna a živá štvrť, ktorá sa zaradí k bratislavským atrakciám. Na strešnej terase sa má údajne nachádzať 20-30 aktivít, samotná Stanica Nivy má poskytnúť aspoň desať dôvodov, prečo ju navštíviť. Tomu by mal zodpovedať aj koncept prevádzok, ktoré by mali obslúžiť široký sociálny okruh zákazníkov.
V každom ohľade, prepojenie takých veľkých nákupných, kancelárskych a dopravných kapacít v podobe hlavnej autobusovej stanice v metropole nepochybne zaručí vysokú návštevnosť tomuto projektu, kde sa bude nachádzať 70-tisíc metrov štvorcových retailu a 30-tisíc metrov štvorcových kancelárií len v Nivy Tower. Astronomický rozpočet na development presahuje 300 miliónov eur. Keďže developer sa skutočne spojil s expertnými tímami, ktoré vedia pracovať s návrhom nákupných centier tak, aby zaručili dobré nastavenie konceptu, predpokladám výrazný komerčný úspech.
Výhrady tak možno mať najmä k mestotvornosti tohto projektu. Stanica Nivy zaberá obrovský mestský blok a jej výzor bude plne podriadený fukcii. Výsledkom budú plné fasády bez okien na desiatkach metrov, narušená priečna priechodnosť územia, pokiaľ človek nechce prechádzať cez nákupné centrum (pochopiteľné z komerčného hľadiska, ale nie z urbanistického), veľmi nudný parter (na „bulvári“ dokonca s drive-inom!) a kontrola verejného priestoru. Celý projekt bude pôsobiť ako funkčný monoblok, práve tam, kde sa žiada najsilnejšia koncentrácia viacerých funkcií.
Prirodzene, developer sa z logických príčin pozerá predovšetkým na možnosti dobrého komerčného nastavenia, pričom napríklad obloženie fasád bytovými domami by mu do konceptu nezapadalo. V tom je ale úloha silného mesta – hľadať prienik komerčných a verejných záujmov a dohliadať na vysokú kvalitu verejného priestoru aj mesta samotného. Doteraz však vyzeral prístup mesta skôr opačne.
Prakticky sa to ukazuje na projekte prestavby ulice Mlynské nivy, ktorá bude mať viac charakter diaľnice ako „bulváru“. Budúcnosť si bude vyžadovať odlišný, komplexnejší a sebavedomejší prístup, založený na určitej vízii rozvoja tak vzácneho územia, akým nové centrum Bratislavy je.
Aby som však nevyznieval priveľmi kriticky, je nepochybné, že Stanica Nivy aj Nové Nivy budú výrazne ovplyvňovať obraz mesta a vytvoria jedno z ťažísk mestského života. Z okolitých štvrtí, ako je 500 bytov, okolie Košickej ulice, budúci downtown alebo Dunajská štvrť, sa stanú (ešte viac ako dnes) najžiadanejšie lokality pre život v Bratislave, keďže žiadna iná časť metropoly nebude predstavovať lepší príklad mesta krátkych vzdialeností, ako práve okolie downtownu. Z Bratislavy sa stane to, čo sa deje vo veľkomestách – stane sa polycentrickým mestom, čo môže priaznivo vplývať napríklad na dopravnú situáciu (v prípade dobudovania dopravnej infeaštruktúry).
Či sa všetky predpoklady, či už moje, alebo developera, naplnia, sa uvidí čoskoro – Nivy Tower má byť dokončená ešte pred koncom roka, Stanica Nivy v priebehu roka 2020. Bratislava tak môže byť na pokraji radikálnej zmeny – zmeny, ktorá už teraz začína byť veľmi výrazne viditeľná.
Fotografie zo 7.3.2019 a 17.3.2019.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre