Bratislavský osobný prístav na Fajnorovom nábreží je už dlhé roky reliktom minulosti, stavebne i morálne zastaraným. Majiteľ budovy, spoločnosť Slovenská plavba a prístavy (SPaP – LOD), vyvíjala už dávnejšie snahu o zmenu, ktorá však bola zablokovaná po iracionálnom odpore poslancov aj aktivistov. Teraz sa objavujú náznaky, že by sa to mohlo zmeniť.
Mesto aktuálne vydalo súhlasné záväzné stanovisko k projektu modernizácie Osobného prístavu. Projekt bol oproti pôvodnému zámeru pozmenený a po novom odráža nároky mesta aj aktivistov. Výmenou architektov došlo k výraznému zníženiu architektonickej kvality a k zmenšeniu rozsahu, výsledkom čoho je len obmedzené zlepšenie podmienok pre vznik atraktívnej vstupnej brány do Bratislavy.
Podľa dostupnej dokumentácie patrí k hlavným zmenám oproti pôvodnému zámeru riešenie len hlavnej budovy prístavu bez priľahlých verejných priestranstiev (predovšetkým parkoviska, kde mala pribudnúť zeleň a detské ihrisko), nebudú sa rekonštruovať prípojky, nepribudnú ubytovacie kapacity a nebude sa realizovať ani plánovaný Pavilón Bratislava / Wien, teda bratislavská alternatíva viedenského pavilónu populárneho Twin City Lineru.
Najvýraznejšou zmenou však prejde architektúra objektu, pôvodné balkónové ochodze v zmysle návrhu od kancelárie ADOM M Studio sa podľa investora ukázali ako nevyhovujúce (s ohľadom na statické zaťaženie), preto sa budú realizovať len v redukovanom objeme. Elegantný neofunkcionalistický výraz, s ktorým ADOM M vyhralo v architektonickej súťaži, je minulosťou.
Nový Osobný prístav tak bude nadstavaný o jedno podlažie a v rámci modernizácie pribudnú nové vstupy a celá budova sa debarierizuje. Zredukované terasy sa budú nachádzať predovšetkým na strane od Mosta SNP, väčšie terasy budú orientované na východ k Starému Mostu. Čo sa týka funkcií, v budove sa bude nachádzať administratíva a obchodné prevádzky, na novom podlaží predovšetkým gastronomického charakteru. Architektonickým akcentom má byť štylizovaná lodná plachta na streche budovy, spoločne s vlajkou Bratislavy. Autormi novej podoby sú projektanti zo spoločnosti Pio Keramoprojekt.
Daná podoba prístavu by mala byť v súlade s požiadavkami pamiatkarov aj mesta Bratislava. Otázne je, či uspokojí aj aktivistov, ktorí výrazne prispeli k odmietnutiu pôvodného návrhu, argumentujúc neprijateľnou výškou, ktorá „zatieni“ budovu Slovenského národného múzea.
Na túto svojskú výhradu (a zanedbateľný záber zelene kvôli výstavbe pavilónu pre Twin City Liner) sa odvolali aj poslanci, ktorí neschválili nájom potrebných mestských pozemkov pre pavilón. Projekt, na ktorý investor usporiadal solídnu architektonickú súťaž, tak išiel do stratena.
Nie je známe, kedy by sa mohla spustiť realizácia aktuálneho návrhu, vydanie potrebných povolení bude závisieť od mestskej časti Bratislava – Staré Mesto.
Projekt v každom prípade prinesie skvalitnenie poskytovaných služieb a prispeje k modernizácii nábrežia. Vďaka niektorým ľuďom však nebude na architektonickej úrovni, akú by si tento jedinečný priestor zasluhoval a ostane pamätníkom populizmu poslancov a aktivistov, ktorých cieľom je Bratislavu konzervovať v akejsi idealizovanej podobe, ktorá už dávno neexistuje.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre