Na začiatku 21. storočia bola prvýkrát predstavená vízia rozšírenia centra mesta do priestoru niekdajšieho prístavu medzi Starým mostom a Mostom Apollo. Materializovať sa začala v podobe prvej etapy projektu Eurovea, dokončenej v roku 2010. Teraz, po vyše dvoch desaťročiach, sa začína otvárať aj druhá etapa, v dôsledku čoho tu vzniká najväčšie nákupné centrum v meste aj krajine.
Prvá etapa projektu, developovaná ešte írskou spoločnosťou Ballymore Properties, priniesla vznik multifunkčného komplexu s bývaním, kanceláriami, ako aj nákupného centra s celkovou výmerou 60-tisíc metrov štvorcových. Obchodná galéria získala podobu prekrytej nákupnej ulice, čo bolo v súlade s mestotvorný charakterom celého projektu. Jeho popularitu dotvorili veľkorysé verejné priestory nábrežnej promenády a centrálneho námestia.
Vývoj územia mal pokračovať výstavbou druhej etapy, v rámci ktorej mala mierka zástavby gradovať smerom k mostu Apollo. Po niekoľkých rokoch bez zjavného pohybu projekt prebral silný slovenský developer JTRE. Postupne sa začali odhaľovať informácie o novej etape, ktorá v mnohých ohľadoch nadviazala a rozvíjala koncept prvej.
Finálna podoba druhej časti komplexu spočíva v predĺžení obchodnej galérie, ktorá sa s výmerou 85-tisíc metrov štvorcových stáva najväčšou v meste. Od nábrežia vznikli rezidencie, od Pribinovej kancelárie. Východne od zakončenia obchodného centra je umiestnená dominanta celého projektu – prvý slovenský mrakodrap Eurovea Tower so 160 (168) metrami. Development je dotvorený upravenou Pribinovou či predĺženou promenádou.
JTRE tak stavil na silné stránky prvej etapy, najmä v podobe prístupu k nábrežiu a využití inak prázdnych fasád nákupného centra na umiestnenie ďalších funkcií. Nový projekt sa stal jedným z najväčších v Bratislave – a tomu zodpovedala aj dĺžka výstavby. Stavebné práce (ktorým ešte navyše predchádzali prípravné v podobe odstraňovania environmentálnej záťaže) sa rozbehli v priebehu roka 2019. Prvé časti sa dokončili v posledných dňoch, zostávajúce budú hotové v priebehu tohto roka.
Developer sľubuje, že rozšírená Eurovea prinesie ešte komplexnejší zážitok pre návštevníkov, vyššiu kvalitu mestského prostredia pre obyvateľov a vznik reprezentatívnej lokality pre firmy a pracujúcich. Ako prví sa majú o vysokých ambíciách stavebníka presvedčiť užívatelia nákupného centra.
To sa totiž z podstatnej časti otvára už v priebehu zajtrajška. Redakcia YIM.BA mala príležitosť do neho nahliadnuť už dnes.
Nákupné centrum v komplexe Eurovea je už pomerne etablované, napriek tomu je aktuálna extenzia pre developera aj manažment galérie veľkou skúškou. Eurovea totiž prechádza masívnou zmenou konceptu, čo sa odráža na podobe rozšírenia, staršej časti, polohy obchodov a prevádzok, ponuke pre zákazníkov aj komunikácii. Developer sa netají tým, že z projektu sa má stať významná destinácia pre široké skupiny obyvateľstva.
Celkový počet obchodov či gastroprevádzok narástol na 320, na základe čoho je Eurovea developerom označovaná za „najkomplexnejšie“ nákupné centrum na Slovensku. Z celkovej kapacity komplexu sa JTRE podarilo zazmluvniť 95%, čo má byť ideálne číslo – podľa Kataríny Paule, leasing managerky Eurovea, to znamená naplnenosť prakticky všetkých priestorov aj s ponechaním rezervy pre prípadné zmeny.
Na rozdiel od konkurenčného Auparku, ktorý sa snaží profilovať ako nadštandardné nákupné centrum, Eurovea mieri na širšie skupiny obyvateľstva, vrátane mladých ľudí. Významnou súčasťou tejto stratégie je prítomnosť kľúčového nájomníka v podobe írskeho odevného reťazca Primark. Ten je známy najmä mimoriadne lacnými produktami a veľkou rozlohou svojich predajní. Inak to nie je ani v tomto prípade, kedy v Eurovea otvorí svoju prvú prevádzku na Slovensku. Skôr mladších zákazníkov pravdepodobne pritiahne aj niekoľko väčších športových predajní.
Extenzia nákupného centra, resp. obchody v nej sa neotvoria všetky naraz. K značkám z prvej vlny má pribudnúť niekoľko ďalších v druhej, ktorej súčasťou budú kamenné predajne viacerých online retailerov. To sa ale netýka len tradičných obchodov, ale aj gastroprevádzok, ktoré tvoria pýchu developera.
Práve obrovský rozsah gastronómie má byť jednou z kľúčových konkurenčných výhod rozšíreného centra. Foodcourt bude mať výmeru 3,7-tisíc metrov štvorcových, čím bude dvojnásobne väčší oproti minulosti. Navyše sa aj presunie – teraz bude pri východnom vstupe do nákupného centra, najbližšie k Eurovea Tower. Obsahovať bude 1.156 miest na sedenie, pričom časť prevádzok bude umiestnená vo „food hall“ v „industriálnom“ štýle. Spolu so 16 reštauráciami na promenáde (10 v prvej etape a 6 v druhej) má ísť o najväčšiu gastronomickú destináciu v Bratislave.
Foodcourt bude navyše dotvorenými rozličnými multifunkčnými priestormi. „Po celej hale sú navrhnuté rôzne multifunkčné zóny, ako napríklad zábavná zóna, pódium pre rôzne prezentácie či vystúpenia, detský kútik, oddychová a spoločenská zóna s výhľadom na Dunaj, ktorý sa stal inšpiráciou pri vytváraní celého návrhu,“ hovorí Peter Žiak, architekt a projektový manažér Eurovea. „Chceme aby to nebolo iba o jedle, ale aby sa u nás zákazníci cítili komfortne a osvojili si tento priestor ako miesto, kde môžu aj relaxovať a oddychovať.“
Nie je vylúčené, že sa tento zámer podarí naplniť. Výhodou Eurovey je pokračovanie nábrežnej promenády – hoci od Dunaja je oddelená oplotenou železničnou vlečkou – ale aj prítomnosť veľkého multiplexu kín. To sa teraz rozšíri až na 17 kinosál (bude tu teda 8 nových), z čoho budú 4 VIP s celkovou kapacitou 300 divákov a objednávaním si jedál. Multiplex je strategicky umiestnený v blízkosti foodcourtu, čo mu zabezpečí vyššiu návštevnosť aj počas menej frekventovaných hodín.
Jednotlivé etapy od seba oddeľuje 13 rokov, čo sa čiastočne podpísalo na dizajnových úpravách novej i staršej časti. Developer podľa vlastných slov nechcel vytvoriť pocit, že návštevník vstupuje do diametrálne odlišného celku, preto v mnohých ohľadoch nadviazal na podobu staršej sekcie nákupného centra. Na druhej strane, doplnil ju novými prvkami, ktoré bude následne zavádzať do prvej etapy. Výsledkom má byť celkový „upgrade“ podoby centra.
Na základnej schéme sa veľa nezmenilo. Aj v tomto prípade ide o akúsi prekrytú nákupnú ulicu. Na druhej strane, v prvej etape je v podstate priama, kým v druhej sa mierne vlní – má ísť o odkaz na vlniaci sa Dunaj (internetoví vtipkári ju prirovnali k spermii). Materiálové riešenie je podobné, dlažba je odlišná na dvoch miestach – na akýchsi vnútorných námestiach, kde je farebne odlíšená. Výsledok nedopadol najlepšie.
Vnútorná podoba nákupného centra je výsledkom práce španielskej špecializovanej kancelárie Sonae Sierra, ktorá sa podieľala už na prvej etape projektu. Španielski tvorcovia pomohli s konzultáciami slovenským architektom z kancelárie GFI, ktorí sú inak autormi celej druhej etapy developmentu, vrátane mrakodrapu Eurovea Tower.
Ten je dominantou nielen z celomestského hľadiska, ale aj zvnútra nákupného centra. Na bratislavské pomery mimoriadne vysoká veža automaticky ťahá pohľady cez atraktívnu presklenú strechu, ktorá umožňuje presvetlenie prirodzeným svetlom. Ešte dramatickejšie pôsobí pri pohľade z exteriéru – z nástupných priestorov do centra, ktoré sa nachádzajú na strane promenády aj Pribinovej ulice.
V tomto prípade sa investor spojil s kanceláriou BB+GG španielskej architektky Beth Galí, ktorá je známou expertkou na verejný priestor, vrátane priestorov promenád. V tomto prípade stvárnila predovšetkým Pribinovu, ktorá sa má stať moderným bulvárom s podporou pešej či cyklistickej dopravy. Automobilová doprava je utlmená a presmerovaná do podzemia. Výstavba druhej etapy projekty umožnila presunúť vjazd do podzemných garáží, ktoré by teraz mali byť logickejšie. Na teréne sa otvorili plochy, kde je okrem chodníkov či cyklotrasy umiestnená aj obojstranná aleja stromov.
Stavebník sa pokúsil reagovať na súčasné trendy a požiadavky, preto vymedzil samostatné plochy pre kuriérov reštaurácií. Takisto rezervoval priestor na teréne aj v podzemí pre možnú budúcu električkovú trať, ktorej trasa je dokonca naznačená v dlažbe. Za zmienku stojí, že dlažba v mieste vedenia trate je viditeľne lacnejšia, takže developer počíta s tým, že bude skôr či neskôr odstránená a nahradená traťou s novým povrchom.
Podobné riešenie aplikoval na nábreží, kde je lacnejšia dlažba umiestnená pod budúcimi letnými terasami podnikov. Aj naďalej by mala platiť vízia, že na rozdiel od prvej etapy, dizajn terás bude zjednotený. Developer tak chce zamedziť dizajnovému gulášu, ktorým je súčasná podoba promenády v staršej časti projektu.
Či sa mu to podarí, v tomto momente ešte nie je známe. Ani na promenáde ešte nebudú v čase otvorenia spustené všetky prevádzky. Navyše ani nebude hotová celá – medzi vstupom do nákupného centra a mostom Apollo sa ešte stále pracuje. Finálna podoba tohto priestoru, ktorého súčasťou bude aj umelecké dielo Octahedral Body od Viktora Freša, bude známa pravdepodobne až ku koncu leta.
Napriek tomu už dnes je viac-menej uzavretá podoba celej druhej etapy projektu. Má svoje silné aj slabšie stránky. Z tých pozitívnejších aspektov možno vyzdvihnúť, že developer radšej neskúšal dizajnové pokusy a išiel „na istotu“ – nová časť tak výrazovo dobre nadväzuje na staršiu. Atraktívne sú aj priehľady na most alebo na Kamzík, ktoré by mali ostať zachované. Už spomínaný bol veľkolepý pohľad na vežu z nákupného centra.
Nedostatky vidno najmä v detailoch. Pri vstupe do nákupného centra od Pribinovej zaujmú veľké oceľové boxy, ktoré by mali slúžiť ako výduchy vzduchotechniky – potrebné zariadenie, ale s veľmi utilitárnym dizajnovým riešením. Podobu vstupu do nákupného centra ovplyvnila racionalizácia a postráda eleganciu vstupov do prvej etapy. Naostatok, centrálna pasáž nákupného centra pôsobí o čosi užšie. V prvej etape bola údajne dimenzovaná podľa šírky Michalskej ulice, teraz to ale bude pripomínať asi užšiu ulicu – azda Sedlársku.
Výsledok nie je zlý, nemožno ho ale označiť ani ako výnimočný. Že je medzi jednotlivými etapami pomerne široký odstup, je viditeľné len málo. Na pár miestach by si však nákupné centrum azda zaslúžilo väčšiu veľkorysosť, aby potvrdilo svoju plánovanú pozíciu jednotky na bratislavskom retailovom trhu.
Zajtrajším otvorením rozšírenia nákupného centra (alebo čiastočným otvorením) sa pre developera ešte ani zďaleka cesta nekončí. Okrem definitívneho dokončenia zvyšku tohto projektu, teda dvojice kancelárskych a dvojice bytových objektov, si zaumienil aj masívne prebudovanie celej okolitej štvrte. Tá bude vo vývoji ešte dlhé roky.
V prípade Eurovea je už celý projekt v cieľovej rovinke. Nábrežný bytový dom Eurovea Riverside je prakticky dokončený. To isté platí o nových kancelárskych komplexoch Pribinova 34 a Pribinova 40 (ten je bližšie k mostu), ktoré budú onedlho pripravené na sťahovanie prvých nájomcov. Práce prebiehajú na Sklade č. 7, ktorý bude pravdepodobne kancelárskou budovou. Najďalej od ukončenia výstavby je samozrejme Eurovea Tower, kde sú zariadené byty zatiaľ po 26. podlažie (z 46). Mrakodrap má byť pripravený na odovzdávanie klientom na konci roka. V noci bude osvetlený, čo dokazujú aj nedávne skúšky po zotmení.
Okrem toho ostáva na dokončenie verejný priestor. Okrem zmieňovanej časti promenády je to najmä podmostie mostu Apollo, kde JTRE sľubuje vznik veľkej športovej zóny, ktorej súčasťou bude moderný skatepark. Vo výhľade je aj vznik móla ponad železničnú trať, ako aj lepšie spojenie s lávkami na moste Apollo. To všetko by sa mohlo (alebo malo) zrealizovať ešte tento rok.
Na rok 2023 bol ohlasovaný aj štart výstavby projektu Ganz House. Ide o polyfunkčný zámer na trojuholníkovom pozemku medzi novostavbou SND, komplexom Eurovea a kancelárskou budovou Pribinova 19. Obsahovať bude bývanie, kancelárske priestory aj retail na prízemí v budove s atraktívnou architektúrou od kancelárie Compass. Priestor na výstavbu je prakticky vyčistený a pripravený je už aj vjazd do podzemnej garáže. Povolenia developer k dispozícii má.
Omnoho menej je známeho v prípade ostatných zámerov. Východne od Tower 115 sa pôvodne pripravovala kancelárska veža East Tower, na prelome rokov však JTRE potvrdilo, že uvažuje nad jej nahradením novým mrakodrapom mimoriadnej výšky, dosahujúcej možno až 250 metrov. Táto možnosť sa má aktuálne preverovať.
Západne od SND zas JTRE plánuje kancelársku budovu Triangel II na pozemku medzi Pribinovou, Krupkovou a Dostojevského radom. S jej výstavbou (a vybudovaním električkovej trate) sa má zmeniť aj podoba západnej časti Pribinovej, ktorá bude viac pripomínať práve dokončenú východnú časť. Nevyjasnený je aj rozvoj pozemkov medzi Krupkovou a Pribinovou. Postupne ich skupuje USA, ktoré tu chce vybudovať svoju ambasádu. Jej podobu zatiaľ predstaviť nechce.
V okolí Eurovea tak bude rušno ešte roky. Už dnes je ale očividné, že tu vzniká skutočne moderná a upravená zóna, tvorená súčasnými developmentami. Kúsok po kúsku sa realizuje vízia, ktorú tu kreslili architekti a urbanisti ešte počas bývalého režimu. Spojená je so vznikom najmä komerčných projektov, taký je už ale osud Bratislavy.
Jej premena na mesto, ktorému dominujú výškové budovy a nákupné centrá, pokračuje. Nie všetky stránky tohto vývoja sú len pozitívne. Nemožno ale uprieť, že kedysi zanedbaná lokalita bývalého prístavu sa dnes stáva aktívnym rozšírením centra, ktoré sa pravdepodobne stane vyhľadávaným miestom pre trávenie voľného času. Bratislava dnes (zajtra) spravila ďalší krok k na pohľad atraktívnejšiemu veľkomestu.
Pozrite si výstavbu projektu Eurovea vo fotoalbumoch.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre