Hlavným cieľom parkovacej politiky je za pomoci regulácie a spoplatnenia parkovania vyčistiť verejný priestor od parkujúcich automobilov a podnietiť verejnosť k využívaniu alternatív. To ale neznemená, že sa autá obyvateľov vyparia. Z tohto dôvodu mesto pripravuje vznik parkovacích domov vo viacerých lokalitách, aby sa uvoľnili sídliská aj bratislavské cesty.
Bratislava v súvislosti so spustením parkovacej politiky ohlásila, že príjmy zo spoplatnenia parkovania plánuje reinvestovať do rozvoja novej infraštruktúry. Okrem verejnej dopravy a úpravy viacerých priestranstiev to má byť aj rozvoj parkovacích domov. Tie by obyvateľom poskytli potrebné kapacity, kým doterajšie divoké parkovanie by zaniklo.
Ohlásené boli plány na výstavbu nových parkovacích možností po celej metropole. Mestská spoločnosť Metro Bratislava teraz hľadá spracovateľa projektových dokumentácií pre štyri plánované parkovacie domy. Ide o projektovú dokumentáciu pre posúdenie vplyvu na životné prostredie, pre územné rozhodnutie i stavebné povolenie. Vyplýva to z oznámení, zverejnených vo vestníku Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO).
Verejné obstarávanie sa týka výstavby parkovacieho domu na Saratovskej ulici v Dúbravke a parkovacieho domu na Wolkrovej ulici v Petržalke. V prvom prípade je hodnota zákazky stanovená na viac ako 83.500 eur, pričom od projektanta sa predpokladá návrh dvojpodlažného objektu na nároží Saratovskej a Drobného ulice s približne 200 miestami. V druhom prípade by mala zákazka vychádzať na viac ako 70.400 eur, pričom nové parkovanie v počte približne 173 stojísk by bolo v trojpodlažnom objekte (jedno polozapustené podlažie a dve nadzemné) by nahradilo súčasné terénne parkovisko.
Ďalšie verejné obstarávanie sa týka výstavby parkovacích domov P+R na Zlatých pieskoch a pri bratislavskej zoologickej záhrade. V prvom prípade je odhadovaná cena zákazky viac ako 117.400 eur, v druhom je to takmer 114.400 eur. V tomto prípade ide o kapacitnejšie projekty, minimálne na Zlatých Pieskoch by mal byť počet parkovacích miest - v závislosti od polohy - štvorciferný. Pri ZOO sa bude prestupovať na novú trolejbusovú trať, ktorej výstavba sa pripravuje.
Lehota na predkladanie ponúk je do 7. júna. Zmluva o diele bude uzatvorená pre každú časť zákazky samostatne.
Okrem zmienených parkovacích domov sa v Bratislave zvažuje výstavba ďalších 18, celkovo by ich tak mohlo byť 20. Bližšie predstavené boli projekty vo vnútrobloku Unitas a na Ulici Československých parašutistov v Novom Meste, na Studenohorskej v Lamači, na Veternicovej v Karlovej Vsi, na Závadskej v Rači a na Bebravskej vo Vrakuni. Vo všetkých prípadoch má ísť o ľahké konštrukcie, obložené drevom, popínavou zeleňou a zelenými strechami. Definitívna forma projektov má byť výsledkom participácie.
V tom sa skrýva určité riziko, keďže aj napriek zdôrazňovanej potrebe rozvoja parkovacích kapacít sa v Bratislave vyskytli prípady, kedy napokon verejnosť vznik garáží či parkovacích domov odmietla (v Karlovej Vsi a v Petržalke). Obyvatelia žiadali parkovanie, no ideálne zadarmo a v novej stavbe, ktorá nie je v bezprostrednej blízkosti ich bydliska (resp. výhľadov z bytov). Odpor ľudí by mohla zdržať prípravu a realizáciu viacerých zámerov.
V prípade P+R parkovísk by ale odpor nemusel byť výrazný. Mesto chce takúto formu parkovania umiestniť predovšetkým na okraje mesta. Okrem zmieňovaných Zlatých Pieskov a ZOO sa väčší projekt (400 parkovacích miest) pripravuje aj v Janíkovom dvore, pričom tento je už aj vysúťažený v rámci architektonickej súťaže. Do roku 2030 by malo pribudnúť 2,6-tisíc takýchto miest, ktoré majú zachytiť automobily dochádzajúcich ešte pred vstupom do Bratislavy.
Rovnaký účel majú parkoviská v mestách a obciach v Bratislavskom kraji. Ten je už omnoho ďalej, keďže vcelku kvalitné prestupné terminály vznikli v Malackách, Šenkviciach, Pezinku, vo Svätom Jure, v Ivanke pri Dunaji, Miloslavove, Lehniciach, Kvetoslavove či v Senci. V tomto meste sa má navyše parkovanie ešte zlepšiť, keďže tu Bratislavský samosprávny kraj ohlásil výstavbu parkovacieho domu.
Krok po kroku sa tak vytvárajú predpoklady pre celkové zlepšenie dopravnej situácie v Bratislave. Na sídliskách a vo viacerých štvrtiach vzniknú parkovacie domy, ktoré umožnia vyčistiť obparkované ulice. Dopomôže k tomu aj rozširujúca sa parkovacia politika a blížiaci sa zákaz parkovania na chodníkoch. Na okraji mesta alebo na predmestiach by zas mali vzniknúť skutočné a kapacitné P+R parkoviská s tisíckami miest a umožňujúce prestup na verejnú dopravu.
Ide o smer, ktorým sa uberajú všetky vyspelé a zaťažené metropoly. Vyplývajú z toho len výhody, ktoré sa odrazia na krajších uliciach, živšom verejnom priestore, zdravšom životnom prostredí a napokon aj vo vyššej kvalite života.
(TASR, YIM.BA)
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre