Author photoAdrian Gubčo 14.12.2018 08:30

Bezručova Residence napreduje, začína sa meniť aj okolie

Projekt premeny niekdajšej nemocnice a sporiteľne na Bezručovej ulici 3 a 5 sa dostáva do finále. Hlavná fasáda Bezručovej 5 je už takmer dokončená, práce sú ukončené aj na prestavbe Lomonosovovej ulice. Začínajú tak byť viditeľné niektoré problematické aspekty projektu, ktoré z neho v minulosti urobili terč verejnej kritiky.

Bezručova Residence leží v srdci Dunajskej štvrte, jednej z naprestížnejších častí Bratislavy. Rozvoj územia sa spustil už pred Prvou svetovou vojnou, no skutočný „boom“ nastal za Prvej repuliky, kedy tu vzniklo viacero sídiel významných medzivojnových inštitúcií a spoločností.

Jednou z nich bola aj Okresná sociálna poisťovňa, ktorá si od významných architektov Aloisa Balána a Jirího Grossmana nechala vyprojektovať reprezentačné sídlo, jedno z vrcholných diel slovenského funkcionalizmu. Z budovy sa neskôr stala nemocnica s poliklinikou a prešla prestavbami, prevádzka sa ukončila v roku 2005. Oba objekty sú Národnou kultúrnou pamiatkou.

V roku 2015 sa pod patronátom spoločnosti Bezručova Invest začala realizovať prestavba na polyfunkčný komplex s bývaním, kanceláriami a prenajímateľnými priestormi, ktoré by mali v obmedzenej miere obsahovať aj zdravotnícku funkciu. Budovám sa má vrátiť výraz, ktorý mali v čase výstavby.

Dnes možno povedať, že rekonštrukcia už ide do finále a bude vysoko pravdepodobne dokončená v priebehu roka 2019. Bezručova Residence bude obsahovať 117 bytov a apartmánov (aktuálne je voľných 16) a 4,5-tisíc metrov štvorcových kancelárskych priestorov. Nároky klientov a obyvateľov obslúži 199 parkovacích miest.

 

Priečelie objektu, ktoré sa navrátilo k pôvodnému rázu

 

Práve parkovanie je príčinou, prečo sa rekonštrukcia Bezručovej stala terčom kritiky zo strany verejnosti, najprv odbornej, potom aj laickej. Aby bol developer schopný zabezpečiť parkovacie kapacity v súlade s existujúcimi normami, musel pristúpiť k výstavbe podzemnej garáže pod objektom Bezručova 3, a to aj za cenu zbúrania časti budovy. Historici architektúry kritizovali zásah do vzácnej architektúry a následnéh budova repliky (v podstate), laici boli vydesení obrovskou zívajúcou dierou. Negatívna reakcia bola už len nutným dôsledkom.

Vo vyhrotenej debate úplne ustúpila diskusia o skutočnej príčine problémov, ktorou je existujúca parkovacia norma, ktorá určuje aj v husto zastavaných mestských oblastiach realizáciu obrovského počtu parkovacích miest. Problémom je, že sú to minimálne počty, čo má za následok nutnosť masívnych stavebných zásahov, čo je hlavne v centrálnych lokalitách mimoriadne náročné.

Snaha riešiť zákonné nároky vedie k riešeniam, ktoré možno len sotva vnímať dobre. Okrem spomínanej garáže sa problém ukazuje aj pri inej časti dokončovaného projektu – konkrétne na zrevitalizovanej Lomonosovovej ulici. Tá sa nielenže nedočkala vydláždenia po vzore iných staromestských ulíc, západný chodník sa zúžil tak, že je nepoužívateľný a namiesto chodcov tu budú dominovať parkujúce autá.

Developer sa nepochybne uchýlil k danému riešeniu preto, lebo mu normy uložili povinnosť vybudovať taký počet parkovacích miest, ktoré nedokázal zabezpečiť v garáži. Aj preto je pre neho každé iné miesto vzácne a vyznačil ich aj na úkor chodníka. Zároveň zvolil najlacnejšie riešenie chodníka bez dlažby, aby si znížil náklady.

Pri pohľade na Lomonosovovu ulicu sa asi veľká časť ľudí zhodne, že toto nie je správny prístup. Pre skutočnú zmenu je však potrebné urobiť ďalšie zmeny v legislatíve ohľadne parkovania – najužitočnejšou formou by bola zmena nastavenia, kedy úrady žiadajú minimálny počet parkovacích namiesto maximálnych. Pri nastavení hornej hranice počtu parkovacích miest, ktoré musí investor vybudovať, by si developeri mohli sami nastavovať koncept parkovania s ohľadom na znalosť svojho zákazníka.

 

Vzhľad Lomonosovovej nepoteší nikoho

 

Výsledkom by tak nemuseli byť vybúrané časti pamiatok, ani chodníky pokryté autami. Ušetrené prostriedky mohol developer nasmerovať do vyššej kvality povrchov alebo nižších cien bytov. Menší počet parkovacích miest by navyše pozitívne vplýval aj na mobilitu, keďže jednoduché (a lacné) parkovanie je najlepší predpoklad k dopravným problémom.

Bezručova Residence nie je zlý projekt, práve naopak. Ide o to najlepšie, čo sa v rámci slovenských noriem dá z historickej pamiatky urobiť. Mal by skôr slúžiť ako pripomienka toho, k čomu vedú prehnané nároky na parkovanie.

 

Fotografie z 10.12.2018.

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Zdroj: Bezručova Invest

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube