Author photoAdrian Gubčo 23.06.2023 10:55

Konečne pohodlne. Výťah na hrad získava podobu

Pokiaľ sa chce dnes návštevník dostať peši z Podhradia na Bratislavský hrad, musí vyjsť buď po strmej a kratšej ceste, alebo po menej príkrej, no dlhej trase. Kým pre mladého a zdravého človeka to nie je problém, pre menej mobilných občanov, napríklad seniorov, je to citeľná komplikácia. Riešením by mal byť výťah, plánovaný v projekte Vydrica.

Vizualizácia vízie Hradnej spojky. Zdroj: Vydrica Development

Vizualizácia vízie Hradnej spojky. Zdroj: Vydrica Development

Vydrica od spoločnosti Vydrica Development prichádza s víziou znovuobnovenia mestskej štvrte na mieste bývalých podhradských osády Vydrica a čiastočne aj Zuckermandel. Tieto historické štvrte boli z veľkej časti zbytočne zrovnané so zemou v druhej polovici 20. storočia s vidinou vzniku nového sídliska. Plány na jeho výstavbu zlyhali a pod Bratislavským hradom ostal v podstate len holý, nevyužitý priestor.

Mení sa to až v posledných desiatich rokoch. Zástavba, hoci s inou podobou a mierkou, sa obnovila v Zuckermandli, ktorý vybudoval developer J&T Real Estate. Po desaťročiach úvah, súťaží a diskusií prišlo aj na výstavbu Vydrice. Realizuje ju spoločnosť Vydrica Development, v ktorej má významnú účasť spoločnosť Lucron.

Víziou developera je vybudovať atraktívnu polyfunkčnú štvrť so špičkovým bývaním, kanceláriami, aktívnym komerčným životom, kultúrnou ponukou aj príťažlivými verejnými priestormi. Lokalita sa má vyznačovať kvalitnou súčasnou architektúrou, no citlivou k pôvodnej situácii, exponovanému územiu a urbanizmu. Podľa stavebníka sa takto rozšíri historické jadro Bratislavy.

Galéria

  • Vizualizácia vízie Hradnej spojky. Zdroj: Vydrica Development
  • Zdroj: Vydrica Development
  • Zdroj: Vydrica Development
  • Zdroj: Vydrica Development
  • Zdroj: Vydrica Development
  • Zdroj: Vydrica Development
  • Zdroj: Vydrica Development

Úspech rozšírenia pešej zóny je pre developera kritický. Aby bol jeho koncept úspešný, do lokality s množstvom nových obchodov či reštaurácií bude musieť pritiahnuť čo najviac návštevníkov, či už domácich alebo turistov. Preto musí uvažovať na kvalitným spojením s okolím.

Vydrica Development preto pripravuje v spolupráci so samosprávou niekoľko úprav. Rekonštrukciou má prejsť tzv. Podchod pamäte, teda spojnica medzi Panskou ulicou a priestorom Vydrice. Dnes odpudivá neupravená plocha sa má stať príťažlivou vstupnou bránou do projektu. Druhým zásahom je plánované doplnenie novej električkovej zastávky, ktorá bude takmer naproti Vodnej veži. Tretím zámerom je spojenie Vydrice a Hradu výťahom.

Tento výťah je jednou z najambicióznejších myšlienok v rámci celého projektu. Nad jednoduchším spojením Podhradia a Hradu sa špekuluje už viac ako storočie. Súčasný developer verí, že tak vznikne dôležitá trasa na Hrad pre veľa turistov, ktorí napríklad prichádzajú do Bratislavy na lodiach.

Preto už niekoľko rokov rozvíja myšlienku prepojenia, ktorá mala najprv podobu pozemnej lanovky. Dnes sa hovorí o výťahu. Vydrica Development už jeho riešenie naznačila. „Podoba výťahu, ktorú sme ukázali verejnosti, je zatiaľ našou víziou, ktorá pracuje s technológiou šikmého výťahu, kde kabína jazdí po koľajnici a o pohon sa stará motor umiestnený v hornej, alebo v dolnej stanici, v závislosti od konkrétneho výrobcu,“ popisuje Pavel Baslík, Head of Marketing & PR, Lucron, zástupca Vydrica Development.

Vo Vydrici sa k výťahu človek dostane cez verejný priestor v susedstve novej ulice Floriánska v západnej časti projektu. „Do dolnej stanice sa bude možné dostať bezbariérovo z Floriánskej ulice a horná stanica vyústi na ulicu Bubenkova, ktorá sa ďalej napája na ulicu Vodný vrch,“ hovorí Baslík. Konkrétne miesto je približne pod reštauráciou Parlament. Odtiaľto sa dá do areálu Hradu dostať pomerne jednoducho, zvlášť vďaka faktu, že Leopoldova brána je už dnes otvorená pre verejnosť a bez automobilov.

 

 

Hoci developer hovorí, že podoba výťahu je len víziou, intenzívne pracuje na tom, aby sa stala realitou. Projekt je už vypracovaný po štádium dokumentácie pre stavebné povolenie, čo je vcelku pokročilý stupeň. Ako však konštatuje, vo výsledku bude najviac závisieť od postoja ďalších strán.

Potvrdzuje to aj P. Baslík. „V súčasnosti hľadáme najvhodnejšie technické riešenie na realizáciu tohto výťahu a následne aj na základe rokovaní s Národnou radou Slovenskej Republiky, Magistrátom hlavného mesta SR Bratislavy, mestskou časťou Bratislava-Staré Mesto, ako aj s ďalšími dotknutými inštitúciami budeme hľadať jeho finálnu podobu.“ Faktom je, že v prípade vzniku by išlo nielen o dobre spojenie dvoch blízkych, no vzdialených miest, ale aj o formu zážitku.

Schopnosť ponúknuť zážitok je pre Vydricu kľúčová. Časť úspechu je samozrejme vypredanie jednotlivých bytov a prenajatie priestorov. Dôležitá je ale aj dlhodobá udržateľnosť a atmosféra staronovej štvrte. Pokiaľ sa premení na poloprázdne exkluzívne územie, kde veľa ľudí nezablúdi, bude snaha o obnovu známeho miesta starej Bratislavy neúspechom.

Kedy by mohol výťah vzniknúť, nie je dnes presne známe. Prvá etapa Vydrice, ku ktorej bude najbližšie, by však mala byť dokončená v priebehu budúceho roka. Zvyšné časti developmentu sa pravdepodobne dobudujú v dvoch fázach približne v roku 2027. S najvyššou pravdepodobnosťou možno predpokladať, že práve vtedy sa nová spojnica stane realitou.

 

Pozrite si výstavbu Vydrice vo fotoalbumoch

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube