Premena veľkého mestského bloku medzi novým downtownom a ružinovskou štvrťou Nivy, kde sa kedysi nachádzala Bratislavská cvernová továreň, naberá čoraz konkrétnejšie obrysy. Asi najvýraznejší prvok v lokalite – budova niekdajšej Pradiarne – už získava novú fasádu, kým pripravované tri etapy s bývaním a kanceláriami postupujú v povoľovaní. Developerom projektu Zwirn je YIT Slovakia.
Na výrazný medzník v postupe rekonštrukcie vzácnej industriálnej pamiatky upozornil developer, ktorý pripomenul, že Pradiareň získava podobu z rokov 1900-1920, kedy sa ukončil stavebný vývoj objektu.
Jasne biela fasáda objektu nasleduje vzor mnohých nedávnych rekonštrukcií historických objektov v Bratislave, ktoré sa takto vracajú k autentickej podobe z minulosti. Biela sa vtedy považovala za známku bohatstva. Takisto aj Pradiareň 1900, ako sa bude po novom volať, bola vybudovaná ako reprezentatívna výrobná budova jedného z najúspešnejších bratislavských podnikov.
Po rekonštrukcii tu však namiesto výroby (a donedávna kultúry) budú kancelárie najavyššieho štandardu na výmere 11.760 metrov štvorcových, k čomu sa pridá vyše 3-tisíc metrov štvorcových retailu. Interiér je do veľkej miery zariadený ako holopriestor, čo spoločne s veľkorysými svetlými výškami jednotlivých podlaží umožňuje nájomníkom vytvoriť zaujímavo riešené kancelárie. Očakáva sa, že táto ponuka zaujme predovšetkým klientov z kreatívneho prostredia.
Pradiareň 1900 bude pravdepodobne najpríťažlivejšou súčasťou blízkeho okolia a veľkolepý rámec nového verejného priestoru v rámci celého developmentu. YIT s budovou uvažuje ako so spoločenským jadrom štvrte, čo má posilniť zrevitalizovaný objekt Silocentrály, kde bude eventový priestor. Autorom projektu rekonštrukcie je kancelária Bouda Masár Architekti.
Okrem Pradiarne 1900 postupujú aj ďalšie časti Zwirnu. Po etapách by mali vzniknúť tri bloky polyfunkčných domov s bývaním a kanceláriami na nároží Košickej a Svätoplukovej ulice. Prvá etapa však bude tvorená rezidenčnou časťou najbližšie k Dulovmu námestiu. Aký je aktuálny postup?
„V súčasnosti prebieha proces územného konania I. etapy projektu, súčasne prebieha proces hodnotenia vplyvov na životné prostredie III. etapy projektu a zároveň pripravujeme podklady pre začatie procesu hodnotenia vplyvov na životné prostredie II. etapy projektu Zwirn,“ vyjadrila sa pre YIM.BA Silvia Ferencová, riaditeľka marketingu a predaja v YIT Slovakia. Do konania však vstúpili so svojimi námietkami občania, situáciu tak rieši Okresný úrad.
Dá sa čakať, že až po definitívnom zisku kľúčového územného rozhodnutia pristúpi developer k spusteniu predaja bytov. „Spustiť predaj bytov v projekte Zwirn máme v pláne koncom tohto roka,“ potvrdzuje S. Ferencová. V prvej fáze by malo vzniknúť 202 bytov a 56 apartmánov.
Po internete sa už šíria správy, že predpredaj projektu bol spustený, to však YIT odmieta. „Exkluzívny predpredaj a poradovník, ako si ho mnoho ľudí možno predstavuje, neexistuje,“ hovorí S. Ferencová, zároveň však pripúšťa, že počet záujemcov je veľký. „Evidujeme však záujemcov o byty v projekte Zwirn, a to v našom CRM systéme... Títo záujemcovia, z ktorých niektorí svoj záujem prejavili aj 3 roky dozadu, budú mať informácie o spustení predaja medzi prvými.“ Finálny cenník ešte nie je známy, developer pravdepodobne čaká, ako sa vyvinie situácia v predaji u konkurenčných projektov.
Naštartovanie výstavby prvej časti Zwirnu sa očakáva v prvej polovici budúceho roka, tretia etapa by mala nasledovať o rok neskôr. Dokončenie sa predpokladá v roku 2022, resp. 2023. Druhá fáza čaká na zmenu Územného plánu, ktorá by mala pravdepodobne prísť v druhej polovici roka 2020.
Autorom architektúry projektu, rovnako ako urbanistickej koncepcie celej štvrte, je architektonická kancelária Compass. Tá zvíťazila v medzinárodnej architektonickej súťaži, ktorá bola – s ohľadom na fakt, že vyhlasovateľom bol súkromný investor – netradične overená Slovenskou komorou architektov. Vo výsledku však vznikol vzorový zámer, ktorý údajne ocenil aj jeden z najvýznamnejších expertov na živé a kvalitné mestá, Jan Gehl.
Otázkou ešte ostáva riešenie dopravy v oblasti, ktoré sa stalo predmetom sporov. Najproblematickejším sa zdá riešenie Košickej ulice, kde sa viacerí miestni obyvatelia obávajú jej rozšírenia po výstavbe prípadnej električkovej trate v stredovom páse. Rozšírením je však myslené jej pretvorenie na plnohodnotnú štvorprúdovú ulicu, čím je síce aj dnes, no vonkajší pruh je používaný na parkovanie.
Developer sľubuje, že spoločne s Hlavným mestom aj mestskou časťou hľadá optimálne riešenie. „Predpokladáme, že po takmer 4 mesiacoch intenzívnych diskusií, odborných debát, analýz a pracovných jednaní, si už čoskoro budeme môcť dovoliť spoločne s Hl. mestom ako aj MČ Ružinov predstaviť tzv. „nové, resp. aktualizované riešenie dopravy na Košickej ulici“,“ tvrdí YIT.
Toto riešenie by malo odrážať nielen požiadavky občanov, ale byť aj v súlade s novou dopravnou koncepciou Magistrátu pre oblasť nového centra Bratislavy. Jej súčasťou je silnejšia preferencia verejnej dopravy a jej riešenie (okrem iného) v podobe výstavby minimálne dvoch električkových tratí. Jedna z nich bude takmer určite viesť po Košickej ulici.
Developer hovorí, že chce aj naďalej otvorene komunikovať. V tejto súvislosti plánuje zorganizovať ďalšie stretnutie s obyvateľmi. „V predmetnej záležitosti plánujeme ďalšie verejné stretnutie s občanmi, kde im radi odprezentujeme tento nový návrh,“ uzatvára. Presný dátum stretnutia zatiaľ špecifikovaný nebol.
Každopádne, Zwirn smeruje k tomu, aby bol jedným z najlepších developmentov v Bratislave, ktorý vytvorí optimálny prechod medzi existujúcimi a stabilizovanými ružinovskými štvrťami a novým centrom mesta. Po jeho dokončení sa zahojí veľká rana v tejto časti metropoly, ktorá sa vďaka tomu stane kompaktnejším a príjemnejším mestom.
Fotografie z 14.9.2019. Viac vo fotoalbume.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre