Mestská časť Vrakuňa nie je známa ako miesto, kde by sa vo výraznejšej miere sústredila stavebná aktivita. Väčšina lokálnych developmentov patrí skôr k menším a nachádza sa mimo centrálnych častí štvrte. Teraz však prichádza výnimka: na sídlisku Dolné Hony vznikne RosenHAUS, za ktorým stojí spoločnosť Martin Development.
Polyfunkčný bytový dom má vzniknúť na nároží Železničnej a Rajčianskej ulice, na mieste, kde sa dnes nachádza ohradený stavebný dvor. Pozemky síce patria Magistrátu Hlavného mesta SR Bratislavy, už od roku 1998 je však na parcele vecné bremeno, umožňujúce výstavbu bytovky. Okolie je tvorené prechodom medzi typickou sídliskovou zástavbou a menšou zástavbou rodinných domov, nová bytovka však nepresiahne mierku susedných panelákov.
RosenHAUS vznikne na zalomenom pôdoryse, veľmi mierne reagujúcom na záhyb Železničnej ulice. Jednotlivé ramená budú mať charakter dvoch chodbových domov, prístupných cez jedno centrálne komunikačné jadro. V dôsledku toho bude bytovka pôsobiť pomerne mohutne a "objímajúco". V priestore pred budovou vznikne akési námestíčko, piazzeta, do ktorého bude orientovaný hlavný vstup aj dvojica obchodných prevádzok.
V projekte je naplánovaný vznik 113 1- až 4-izbových bytov a apartmánov s výmerami od 31,57 až po 169,51 metrov štvorcových. S výnimkou štyroch jednotiek na druhom podlaží disponujú všetky byty a apartmány balkónom, v prípade bytov na 11. podlaží terasou. Dispozície pôsobia ako funkčné, hoci len štandardné, vyslovene zlých bytov tu tak veľa nie je. Štandard zatiaľ špecifikovaný nebol, hoci developer hovorí o vysokej úrovni a dizajnovej kvalite. To však považujem skôr za marketingové heslo. Pozitívom ostávajú veľké okná s francúzskymi balkónmi.
Martin Development zatiaľ predaj oficiálne nespustil, hoci ceny jednotlivých bytov sú už zverejnené. Najlacnejší jednoizbák na druhom podlaží vychádza na 73,8-tisíc eur, najdrahší strešný byt s veľkorysou terasou na takmer 250-tisíc. Priemerná cena bytov a apartmánov je približne na úrovni 2,4-tisíc eur za štvorový meter, čo je hlboko pod priemernou cenou za novostavbu v Bratislave. RosenHAUS tak patrí k najdostupnejším projektom v meste, hoci si k bytu treba ešte samostatne dokúpiť pivničnú kobku, parkovacie miesto či garážové státie.
Ako bolo zmieňované, priamo v dome vznikne dvojica obchodných priestorov s celkovou výmerou 294,68 metrov štvorcových, kde pravdepodobne vzniknú lokálne služby. Občianska vybavenosť sa inak v okolí nachádza – v pešej dostupnosti sú materské aj základné školy, zdravotné stredisko, vrakunská „pešia zóna“ je asi pol kilometra od projektu. Neslávne známy Pentagon je o čosi ďalej, pravdepodobne aj on však ovplyvnil nízku cenu bývania.
Architektonická úroveň projektu je od pohľadu priemerná, developer však upozorňuje, že zverejnené vizualizácie sú len predbežné. Radikálne zlepšenie však neočakávam. Oficiálna webstránka projektu nepriznáva, kto je architektom, čo je zvyčajne znakom, že architektúra nemá byť jednou zo silných stránok zámeru.
Výstavba projektu by sa mala rozbehnúť už v najbližšom období, developer uvádza, že to bude počas 3Q tohto roku. V takom prípade by mala byť ukončená do konca roka 2022 s tým, že kolaudácia by prebehla na začiatku roka 2023.
RosenHAUS prinesie do lokality výraznú zmenu. Mierku a podobu projektu nepovažujem za ideálnu, danej oblasti to však veľmi neublíži. Podobne vysoké budovy v okolí sú a rezidenčná funkcia, aj keď v štvrti mimoriadne dominantná – o existencii nejakého lokálneho centra zamestanosti vo Vrakuni nemožno ani hovoriť – škodlivá nebude.
Mestská časť nemá vďaka existencii vyššej koncentrácie sociálne vylúčených obyvateľov dobrú povesť, čo výrazne prispieva k nízkej cene nehnuteľností. S masívnym rastom cien bývania v Bratislave sa však nárast investičnej atraktivity a s tým spojený stavebný rozvoj nevyhne ani Vrakuni. Väčšia časť sídliska Dolné Hony aj Medzijarky, ktoré obe zasahujú do susedných Podunajských Biskupíc, je síce stavebne ukončená, stále sa tu však nachádza niekoľko parciel, kde sa výstavba môže objaviť.
Kritickou témou tak bude, okrem sociálnych otázok, doprava. Obe mestské časti, ktoré majú spolu asi 30-tisíc obyvateľov, sú závislé od niekoľkých ciest bez kvalitnejšej ponuky segregovanej dopravy. Zlepšenie priniesol vznik improvizovanej železničnej zastávky z iniciatívy aktuálneho starostu Vrakune, drvivá väčšina obyvateľov však pri rannom aj večernom dochádzaní do a z centra čelí zápcham. Dopad rýchlostnej cesty R7 je dnes ešte otázny, keďže podľa Územného generelu dopravy je veľká časť mobility z lokálneho zdroja – zápchy tak spôsobujú do veľkej miery aj Biskupičania a Vrakunčania.
Prvým výrazným zlepšením by mal byť vznik prvého z Terminálov integrovanej osobnej prepravy vo Vrakuni, ktorý je naplánovaný už na rok 2022. Na Čiližskej ulici, na mieste konečnej bratislavskej verejnej dopravy, by mala vzniknúť železničná zastávka, umožňujúca prestup medzi vlakmi a nosnými linkami trolejbusov. Od RosenHAUSu bude približne 500 metrov.
Do budúcna by sa jeho význam mohol ešte zvýšiť. K TIOPu by totiž mala byť nasmerovaná aj električková trať, o ktorej sa v čoraz silnejšej miere diskutuje – trať by spojila rastúci downtown s Vrakuňou cez Slovnaft a Podunajské Biskupice. Alternatíva z ÚGD, podľa ktorej by trať zahla k Železničnej stanici Podunajské Biskupice, sa na základe doterajších debát pravdepodobne odmietne.
Vrakuňa (aj s Biskupicami) by tak raz – optimisticky okolo roku 2030 – mohla mať dobré spojenie s centrálnymi časťami mesta, pričom obyvatelia si budú môcť vybrať medzi vlakmi, električkami, trolejbusmi a v neposlednom rade aj bicyklami.
Dobrá dopravná dostupnosť je jedným zo zásadných nástrojov, ako napomáhať rozvoju lokálnych mestských komunít. Ak existuje v Bratislave nejaká mestská časť, ktorá lepšiu dostupnosť aj opatrenia v prospech obyvateľov mimoriadne potrebuje, je to práve táto.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre