Administratívna a komerčná zóna v okolí Galvaniho ulice a diaľnice D1 sa môže čoskoro dočkať nového prírastku. Developer už dávnejšie predstaveného projektu kancelárskej budovy Galvaniho Business Center V požiadal ružinovský Stavebný úrad o udelenie stavebného povolenia, v prípade hladkého priebehu procesu by sa tak výstavba mohla spustiť v priebehu niekoľkých mesiacov.
Za developmentom stojí spoločnosť Galvaniho 5, s.r.o., za ktorou stoja viaceré osobnosti z bratislavského real-estate alebo IT prostredia. Ide o pokračovanie štyroch prechádzajúcich etáp, hoci posledná z nich bola dokončená ešte v roku 2008. Piaty komplex sa tak prvýkrát odhalil po ôsmich rokoch od dokončenia predošlého.
GBC V vznikne na dnes nezastavanom pozemku medzi GBC IV a Galvaniho ulicou. Priestor je nevyužívaný, ak opomeniem divoké parkovanie na trávniku, čo imidžu lokality veľmi neprospieva. Projekt tak vznikne na viacmenej ideálnom mieste a hmotou, funkciou aj charakterom prostredie vhodne doplní.
Kancelársky komplex bude mať tvar písmena C a šesť nadzemných podlaží, čím bude výškovo sekundovať ostatným budovám v oblasti. Napriek tvaru bude mať kompaktný obdĺžnikový pôdorys, keďže na prvom podlaží sa bude nachádzať občianska vybavenosť vo výmere viac ako 1,3-tisíc metrov štvorcových. Nad ním sa bude na piatich administratívnych podlažiach nachádzať takmer 16-tisíc metrov štvorcových kancelárskych plôch. Parkovanie je riešené v podzemnej garáži aj na povrchu, celkovo vznikne 581 parkovacích miest.
Architektúra budovy je pomerne jednoduchá a odráža štandardné nároky firemných klientov, ktorí nepatria medzi najprestížnejšie korporácie alebo spoločnosti vyžadujúce reprezentatívne sídla. Napriek tomu by v kontexte okolitých bizniscentier mala pôsobiť najlepšie, čo je zas dôsledok postupne sa zvyšujúcej úrovne architektúry aj na tomto poli. Architektonický koncept spracovala firma JDArch.
V prípade úspešného povoľovania je teoreticky možné, že Galvaniho Business Center V sa podarí zrealizovať v pôvodne plánovanom termíne, teda do druhej polovice roku 2021. Po dokončení tohto projektu sa už do veľkej miery minú rozsiahlejšie pozemky pre výstavbu kancelárskych súborov v trojuholníku vymedzenom Galvaniho, Ivanskou cestou a železničnou traťou – teda v území, ktoré bolo pred necelými dvoma desaťročiami pokryté len poľnohospodárskou pôdou.
Napriek dlhému obdobiu postupnej premeny územia sa doteraz nepodarilo spraviť z neho miesto príjemné pre chodcov alebo cyklistov. Tí musia prekonávať bariéry a prekážky, keďže celá zóna je jasne budovaná hlavne v prospech individuálnej automobilovej dopravy. Praktickým dôsledkom je presýtenie oblasti autami.
Spoločnosti, ktoré sa sem sťahujú, ako aj developeri, ktorí tu realizujú svoje zámery, by už v roku 2019 mohli vo väčšej miere uvažovať o spoločenskej zodpovednosti a myslieť na alternatívne formy dopravy, prípadne žiadať ich zavedenie do oblasti. Prioritou by mala byť výstavba cyklotrás a prechodov pre chodcov v logických ťahoch, ako aj ich vyčistenie od parkovania. Zóna sa tak môže teoreticky stať atraktívnejšou aj pre potenciálnych klientov.
Prirodzene, nápomocná by mala byť aj verejná správa. V tomto ohľade je kľúčová výstavba Terminálu integrovanej osobnej prepravy Ružinov v kompetencii ŽSR. Jeho realizácia sa musí stať pre železnice, ale aj mesto a mestskú časť jednou z významných priorít.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre